Alla inlägg under november 2011

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 13 november 2011 19:20

Idag gick vi till gamla stan här i Peñíscola.

Vi tog cyklarna ner till hamnen med Lilla My i korgen. Det var backigt med trappor och gränder och så var det biltrafik i dessa gränder också. Mycket folk i rörelse en söndag här. Restauranger och affärer i sånär som vart annat kvarter. Men mycket att titta på. Gamla stan ligger på en udde ut i havet.

Lilla My tycks tycka om att sitta i korgen bara vi cyklar först. Kommer Birgitta framför blir hon orolig. Rickigt skönt att kunna röra sig över litet större ytor med henne på cykeln.

Vi gick inte ut på restaurang idag. Vi handlade i fredags och var tvungna att tillreda det. Blev en god middag med ugnsstekt potatis och en god köttbit till, lite grönsaker. Och ett rött vin BARÓN DE TURÍS.

Nu i vecka ska vi ta oss till ett större varuhus. Skaffa en stekplatta så att vi kan laga maten utanför husbilen. Det är nog inte många som inte har denna utrustningen. Det är bra bussförbindelser mellan samhällena så man tar sig till olika platser.

Med denna Wi fi uppkoppling har vi svårt att ladda upp bilder på kvällen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 12 november 2011 15:32

När vi kom ut i morse på vår morgonrunda var det rätt kvavt. Det var inte mycket dagg heller temperaturen var 13 grader vid sju på morgonen. Vi har haft svarta moln som har hållit sig vid bergen . Nu på eftermiddagen blev det molnigt så solen försvann ibland.

Igår var vi till vårdcentralen! Det var på två ställen man kunde ta nummerlapp vi tog på båda. Fram till receptionen och försöka förklara vårat ärende. Mycket skriva och många papper kom det ut. Vi blev först skickade in till doktor. När det är första gången måste ni uppsöka Hospitalet, sa hon. Så att de kan upprätta dokument på hur många tabletter du ska ta. Vi förklarade att vi är på genomresa och att vi endast behöver ett PK värde. Efter mycket prat rev hon upp ett papper och skrev någon rad. Ni måste ta en nummerlapp i den andra och vänta. Skulle precis ta en lapp, tog inte du en sådan sa jag till Birgitta, vilket nummer är det på den. Bra då har vi redan en nummerlapp dvar et många som väntade. Vi gick ut och ställde oss utanför för att slippa stå och sitta bland alla hostande personer. Blev lite osäker på vilken nummer tavla som gällde men det kom en yngre dam och en herre som pekade på klockan, till vår räddning och förklarade. Han menade att vi fick vänta till kl 10. Men det hände ingenting och börja och folk tittade på varandra men så rasslade det till så var det ett nummer före oss. Tur att vi tog lapp på båda ställena. Nu var det vår tur. Kom in till sköterskan och en elev. Sköterskan förklarade allt för henne. Tittade inte på oss, ringde nog läkaren de måste till hospital. Tror att hon fick förklarat att vi ville ha ett värde. Så helt plötsligt riktade hon sig till Birgitta. Maria Birgitta sa hon. JA. Så fram med utrustningen och ett stick i fingret. Och lite blod på en skiva som var insatt i en mätare och efter någon minut kom värdet upp. Så var allt klart bara att gå hem.2 – 3 timmar tog detta.

Fredag kvällen blev vi bjudna till ett par grannar. Och han tog fram lite kort och visade oss. Från en ställplats utan för Hjo (Hans & Greta). Satt och bläddrade men här sitter ju Birgitta och jag vid ett bord och vilka satt bredvid ju frun i husbilen vi gästade. Då visade det sig att vi var på samma midsommarfirande för några år sedan och ingen av oss kom i håg detta. Man åker till Spanien så träffar man folk från alla hörn i Sverige.

Nu lördag ska vi ta oss ned till stan och gå ut och äta. Tillsammans med några andra husbils vänner.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 11 november 2011 07:23

Ja, det är bara elvor i kalendern i dag.

Idag ska vi ta oss ned till stan se om Birgitta kan ta Pk-provet på en vårdcentral.

Vi har varit duktiga och tagit morgonpromenad före frukost dessa dagar. Solen har precis kommit över horisonten när vi startar. När solen kommer upp värmer den bra. Termometern visade

25 grader i går så det var skönt att sitta ute. Men lite skugga vill man också ha ibland.

Dagarna går fort fast det är rätt så lata dagar, händer något hela tiden. Som grannar har vi nu ett par från södra England. Som har rest mycket i Europa. På andra sidan ett par svenskar.

I går var Nisse & Karin över till oss och fikade. Det är intressant att höra på andra som är mer beresta i Europa man får tips och förslag på platser och aktiviteter. Det är också många bra artiklar på Husbilsklubben.se´s sida om att resa söder ut.

Lilla My är ute hela dagarna vid husbilen. Vi går en och annan sväng också. Hon har en enorm aptit. Vi har en extra påse hundmat med oss, får se om vi hittar samma sort här i Spanien.

Ska försöka att lägga in några bilder från omgivningen. Uppkopplingen är lite trögt på kvällarna när vi kommer in i husbilen nog bättre att sitta utanför men det är mörkt fuktigt och svalt på kvällen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 9 november 2011 13:24

Cyklade idag strandpromenaden in till centrum. Vi skulle ta reda på ett apotek som kunde ta PK-prov. Birgitta fick tips igår vart vi kunde vända oss. Vi cyklade runt hittade en vårdcentral men vad mycket folk där var. Var vi in på ett apotek, de kunde också ta prov, men sköterskan hade semester. Hittade ett apotek till och fick en adress till staden 5 km här i från. Fick veta framåt kvällen att vi varit på rätt apotek, där sköterskan var ledigt, så Birgitta får vänta till nästa måndag.

Jag var ute och cyklade på campingen för att se hur det ser ut. Såg en husbil som jag misstänkte kunde vara kusin Ullas sons svärföräldrar. Ja nu är vi långt ut i släktled. Visst var det så. Alltid trevligt att ha ansikten på personer som man hör talas om. Vi blev inbjudna till dem på 3 kaffe och vi hade mycket att prata om vi har ju samma intresse, husbilar och resor, så tiden rann iväg.

Vi har haft 23 grader idag solen tar rätt bra. När vi var borta så hade de klippt träden så nu är all skugga borta. Nu får vi rulla ut markisen om vi vill ha skugga.

Lilla My fick åka i cykelkorgen och det tycktes hon gilla. Var inga bekymmer att sätta henne i den och hon höll sig lugn tittade sig omkring.

Ikväll tog jag och Lilla My en promenad ner på strandpromenaden och tittade på vågorna.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 november 2011 21:30

Körde rätt tidigt i dag. Till Peniscola och camping EDEN.

Stannade till Carrefour i Tarragona en jätteaffär som har allt. Vädret har varit sol,

22 grader varmt så nu kan vi inte klaga.

Nu är det apelsinträd och olivträd man ser efter vägen.

Här i Peniscola har vi träffat både kända och okända i eftermiddag.

Tog reda på hur och var Birgitta ska kunna ta PK prov i morgon.

Nu får vi göra oss hemmastadda här, stannar nog ett tag. Får säga som en bekant "Vänta in själen". Ett passande uttryck! Det finns inga tvättmaskiner på campingen utan man

får lämna in tvätten och får tillbaka den tvättad och torkad. Skönt tycker Birgitta :-)

Vi har hittat en bra plats men den är i kortaste laget för vår husbil. Satt ute och fikade

på eftermiddagen i solen. Har fått några tips på vad som är sevärt. Vi har playan på

några stegs avstånd.

Lilla My behöver också göra annat än åka bil. Det har varit/är tydligen kattoalett på platsen och dom hittade Lilla My direkt och började gräva så nu har vi sanerat.

I morgon är det cyklar som gäller. Kvällen har vi tillbringat med att mysa och kolla internet.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 november 2011 17:26

6/11

Idag var ingen vanlig dag, idag var............Ja, en sådan här dag vill man inte ha många av!!

Vaknade på morgonen tidigt gick ut med Lilla My i ösregnet. Det hade regnat hela natten. Gjorde bilen färdig för avfärd. Jag hade tänkt oss raka spåret ned till Peniscola men vi tyckte det blev lite långt. GPS-en eller vad det var lurade in oss inåt landet mot Andorra. Vi stannade och ställde om och vände men ändå så blev det en omväg. Varför är ett ?

Regn och regn ja, vad ska man säga det har bara vräkt ned. T.o.m kom vatten in i bilen. Birgitta sa det blev blött på golvet. Var ut och kollade att vattnet är kvar i kylaren det var OK. Kollade även värmesystemet OK. Vattnet måste ha kommit genom torpedväggen. Vi hade kört genom ordentliga vattensamlingar, vi fick stanna och torka. Inte så farlig mycket men blött var det.

Hade fått tips om en ställplats i Barcelona men hittade inte dit.

Försökte sedan leta oss fram till en camping att stå på över natten men hittade inte. Kom in i Sitges små små gator och vad händer..... ja, det som inte får hända. Stöter emot en parkerad bil på en supertrång gata med mycket hög trottoarkant. Repor på den bilen och ett positionsljus och repor på vår. Inte så mycket att vi inte kan fortsätta, får ordna detta när vi kommer hem med bilen. Positionsljus får jag försöka att byta själv.

Nu skulle vi få fatt i Spansk polis. Jag frågade ett sällskap i parken bredvid och bad dessa ringa polisen, de var mycket tillmötesgående. Ingen väntan, polisen kom snabbt och så var det bara att försöka att reda ut detta med dem. Det var en som pratade Engelska, så där ( Ja, nu är jag ingen hejare heller ) den andra pratade bara Spanska. Fick förklara vad som hänt att vi kört emot en bil. Två bilar på platsen hade redan skador sedan tidigare som inte vi var vållande till. Efter lite övertalning fick jag Polisen att skriva på vår skaderapport. Han menade att ingen i Sverige kunde läsa vad han skrivit. Jag talade om att det finns många i Sverige som talar Spanska. Ett trevligt bemötande av poliserna.

Vi hittade en annan camping Vilan va park, en mycket stor camping. Birgitta och jag var ute på kvällen och såg oss omkring. Och vad händer jo, vi hittade inte hem. Ja, skratta ni! Vi fick gå till receptionen och fråga och blev hemskjutsade av lotsen som visat oss platsen. Nu glömmer vi nog inte en karta nästa gång.

Lilla My är fortfarande lika duktig och finner sig i att vara i buren när vi kör. När vi stannar är det bara bus som gäller.

Till slut så la sig lugnet även denna dag!