Alla inlägg under juli 2010

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 16 juli 2010 23:00

16/7

Idag var klockan närmare 12 innan vi sagt farväl till de nya trevliga HBK:arna vi träffat. Fortsatte mot Arvika och Årjäng. I Årjäng stannade vi och åt varsin pizza, faktiskt de första under semestern. Det var rätt roligt för Årjäng är inte så stort men mitt i centrum har dom byggt en rondell och bilarna körde runt, runt där hela tiden. Motorburen ungdom körde nercabbat och med musiken på högsta volym :). Fjällbacka camping blev slutmålet idag. Campingen har verkligen utvecklats sen vi var här första gången. Fullbelagt ikväll.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 15 juli 2010 22:45

15/7

Dax att köra vidare och skiljas från våra vänner. Färden gick nu mot västkusten. När vi passerade Säfsen tyckte vi att det var dax för lite lunch, körde upp till kyrkan och stannade på p-platsen där. Kyrkan var så fin så vi bestämde oss för att gå in och titta på den innan vi åt. Den var väldigt fin, prästen kom och pratade med oss och berättade att dom hade Säfsendagarna. Det var lite olika aktiviteter bl a serverade dom sik vid hembygdsgården. Det tyckte vi lätt gott så vi körde runt och letade efter hembygdsgården och när vi väl hittade den så var det så mycket folk så vi gick inte in. Vi stannade vid Stamfrändemonumentet vid 45:an utanför Sunne för att övernatta. Där stod redan 3 husbilar när vi kom och dom som stod närmast oss var HBK:are från Bårslöv. Kul. Vi tog ut stolar och satt och pratade med dom när ännu en HBK:are rullade in på andra sidan och dom var från Perstorp. Nu var vi ett litet gäng som satt och tjattrade och hade trevligt, helt plötsligt upptäckte vi att klockan närmade sej 24. Tiden går fort när man har trevligt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 juli 2010 22:45

13/7

Vaknade rätt sent idag åt frukost och sen iväg mot Borlänge där vi ska träffa P & E som kommer från Malung på väg mot Ö-götland. Nu ska vi bo på camping i 2 nätter eftersom P & E har husvagn och det är lättare att stå camping då. Kom fram till campingen Tyllsnäs udde samtidigt som P & E vi fick bra platser. Vi trodde att det skulle vara fullt på campingen så vi hade ringt före men det fanns gått om plats. Det började åska och regna lagom som P & E skulle sätta upp förtältet vi behövde bara fälla ut markisen. När allt var på plats kom grillarna fram och vi kunde äta och koppla av tills dagen tog slut då var klockan midnatt.

14/7

Vi sover länge på morgnarna nu man blir slö att ha semester. Efter en ordentlig frukost så bestämde vi oss att åka på sightseeing. När vi kom i ordning så körde vi till Carl Larssonsgården i Sundborg med P & E,s bil. Gick och tittade, fikade köpte kaffekorg till oss fyra och så var det bara att hitta en bra plats i trädgården. Solen sken och det var lagom varmt. På tillbakavägen stannade vi vid Falu koppargruva och tittade lite. Vi köpte en pins till vår samlingstavla.

Handlade lite och körde tillbaka till campingen och tände grillarna igen. Gott. Satt och pratade och läste i solen. Bakom vår bil samlades ett gäng med norrmän till ett långbord, där satt dom till långt in på natten men oss störde dom inte, vi har öronproppar :) så vi sov skönt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 12 juli 2010 23:47

Körde vidare söderut tänkte oss till Hudiksvall. Vi stannade bara för att handla och sen körde vi igen. När det är 30 g varmt går man inte på stan. Söderhamn passerade vi också. Försökte stanna på några rastplatser för att äta lite men det var så fullt med bilar så vi fick inte plats. Tog en sväng på en liten väg men hittade inget där heller. Till slut var vi i Gävle och hade sett att Mackmyra Whisky låg nån mil utanför så vi körde dit. Dom hade precis stängt men 2 st i personalen satt utanför och drack isvatten. En kille erbjöd sej att visa oss runt när vi nu var där. Verkligen snällt! Det var intressant att se och höra om tillverkningen. Det är inget vi startar hemma:) . Efter en titt i HBK:s ställplatslista hittade vi en strax nedanför Sandviken vid Storsjön. Här har vi suttit hela eftermiddagen, ja.... från 17-tiden superskönt. Det kom en husbil till hit så vi är inte ensamma. Det har också varit en 5-6 män som fiskat, och fått fisk också. Det är också många båtar som kör förbi, det är en liten kanal under vägbron här. Undrar om vi kan sova inatt, det är varmt!

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 11 juli 2010 23:45

När vi ätit frukost så började gänget som tältat att spela brännboll mellan oss och vägen så vi tyckte det var bäst att dra.

Stannade på en rastplats utmed E4 och tömde och fyllde, väldigt välordnat. Vidare in till Sundsvall som inte visade upp sitt rätta jag, det hade varit festival på lördagskvällen-natten. Skräpigt som bara den. Vi letade efter ett café med uteservering eller en glasskiosk men hittade ingenting helt dött. I andra städer tycker jag att det ligger uteserveringar i varje kvarter, men icke här. Vi körde upp till Norra stadsberget istället för där tänkte vi att dom skulle ha en glasskiosk. Det såg inte ut som för 50 år sedan kan jag tala om :). Efter en del letande hittade vi ett café som hade GB glass vi ville ju ha kulglass.... men okej det fick bli det. När vi gick vidare så fann vi en hantverksbod som B ville besöka såklart och där.... fanns det kulglass när vi just ätit en fabriksglass! Vi besökte också hantverksmuseet för att titta på Skvadern. Fynd halva priset på entrén pga renovering.

Körde vidare söderut men kom inte så långt förrän vi såg att det stod ett 10-tal husbilar på en kaj så vi körde ner dit. Det hade legat ett sågverk där och Sundsvalls kommun hade sanerat och gjort en park istället. Där stod vi på kajkanten över natten, toppenfint.

Transport av torkad fisk     Nusfjord Fiskeläge

Lofoten      Henningsvaer ett fint litet fiskeläge  Å på Lofoten

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 11 juli 2010 11:17

3/7

Körde från campingen framåt lunch tillbaka samma väg som vi kom ner till E10. Det var många tunnlar och i en stod det bilar med varningsblinkersen på. Det var en bil som antagligen kört in i väggen och den var ordentligt tilltygad och många bilar som stod i kö i motsatta vägbanan. Man tänker på om det skulle börja brinna för det var ca 2 km in i tunneln och tunneln var 8 km.

Stannade och fiskade ett antal gånger på sträckan och så stannade vi på Hattneset parkering, nära vägen men ändå tyst.

4/7

Fortsatte vår färd sydväst mot Henningsvaer ett fint litet fiskeläge. Vi parkerade på torget, det var många husbilar och bussar som hittat dit. Det var ett mysigt ställe, mycket att titta på. Vi köpte färska räkor som vi åt till lunch. På tillbakavägen till E10 stannade vi på en fin sandstrand, trodde inte att det fanns sandstränder i fjordarna men det gör det. Stod och tittade på tidvattnet när det kom in. Fascinerande. Körde småvägar utmed kusten. Hittade en rastplats på en höjd Hagskarveien parkering 68 9 28 N 13 41 33 E.

5/7

Nusfjord Fiskeläge fick besök av oss. Norges äldsta och mest bevarade fiskeläge. Ett väldigt litet fiskeläge mycket kretsade kring tran och torkad fisk. Det var inte bara att trampa in i byn utan det var inträde. Det regnade kraftigt men vi trotsade vädret och såg oss omkring.

Körde vidare till Å och vädret blev bättre t o m. sol men blåst. Å är ändstation på Lofoten det var fullt av bilar på parkeringen. Vi stannade och tittade runt och köpte några souvenirer. Var lite osäkra på färjan så vi körde ned till färjeläget för att höra oss för. Det slutade med att vi köpte biljett och åkte över till Bodö. Vi kom med 21:15 färjan och överfarten tog 3.5 timmar. Det var ordentligt blåsigt och när de visade vädret för imorgon varnade de för halvstorm så det var tur att vi kom med färjan idag. När vi kom till Bodö så stannade vi på den första parkeringen och sov, tillsammans med ett 10-tal andra husbilar.

6/7

Bodö – Rödöy

Vaknade kl 7 gick upp och körde till en tömningsstation som vi såg inatt när vi kom. Tömde och tankade diesel. Körde vidare till Saltströmmen där vi åt frukost och gick ner till fjorden och tittade. Känd som världens starkaste tidvattenströmmar. Det var ca 4 timmar tills tidvattnet skulle komma så vi körde vidare på väg 17 söderut. Efter många kringelikrokarvägar och ett antal tunnlar stannade vi och drack kaffe och fyllde vatten. De har så fina tömnings- vatten- påfyllningsstationer i Norge. När vi körde vidare såg vi en svensk husbil med Husbilsklubben.se dekal så vi tittade lite nyfiket om det var någon vi kände men nej......,det var det inte. Efter någon mil stannade vi för att titta på utsikten och fota lite då kom den svenska husbilen dit och stannade framför oss men körde sen vidare. Nästa gång vi stannade kom de igen och stannade bakom oss så vi gick ut och började prata med dom. Det visade sej att de var från Ulricehamn och att vi hade gemensamma bekanta. Vi kom överens om att göra sällskap och övernatta på samma ställe. Vi hittade en trevlig rastplats där vi grillade i regnet och hade trevligt tillsammans på kvällen.

7/7

Rastplats som vi övernattade på

När vi vaknat på morgonen och stod och pratade med våra nya bekanta så kom det in en svensk husbil på rastplatsen. Dom stannade en bit ifrån oss och efter ett tag började dom vinka och klev ur bilen. Det visade sej att det var vänner från Arild som vi känner sen många år tillbaka. Dom var på väg norrut. Så det blev så att vi stannade på rastplatsen hela dagen och satt och pratade i solen och slogs med knotten. Nya och gamla vänner. Kul.

8/7

Vaknade kl 8 och åt frukost lika mycket knott idag så vi tackade för oss och körde vidare söderut. Kom lagom till att färjan Jektvik-Kilboghamn skulle avgå, den tog 60 min. biljettförsäljerskan frågade om vi var pensionärer och det är ju B, det har vi inte tänkt på tidigare, så det blev ju billigare då. Vi passade på att dricka kaffe ombord på båten. Det är ca 9 mil till nästa färja och vi stannade ett otal gånger och tittade på utsikten och ett fort som tyskarna byggt under kriget det fanns en utställning vi tittade på men resten var dåligt underhållet

Körde vidare till nästa färja Nesna-Levang kom också där lagom till den skulle avgå. Den tog 25 min. vi hann med kaffe där också.:)

Ca 3 mil före Nesna var det brant och slingrig väg. En lastbil hade kommit för lång ut på vägrenen så att den rasat och bilen låg så fint i diket. Stackars chaufför, undrar hur han kände sej.

Efter någon mil tog vi av från väg 17 och fortsatte väg 78 mot Mosjoen. Körde ca 3 mil så hittade vi en fin rastplats där vi slog läger. När vi satt ute i solen fick vi höra ett konstigt ljud från vattnet det var några småvalar som blir 2-3 m som kom upp och blåste. Försökte fota dom men hann inte. Det var mycket fisk som hoppade också men det var för högt brant ner till vattnet så vi kunde inte fiska. Fick bara titta den här gången. Ringde till Gisela för att höra hur det var hemma och med Anton och Patricia. Allt var ok. Och dom har mellan 24 och 31 gr. om dagarna. Lite senare ringde Linn och berättade att de börjat bygga på tomten framför dom. Linn och Björn börjar sin semester nu. Nu på kvällen kom det en tysk bil och parkerade bredvid oss och ska också stå här inatt.

10/7

För lång sträcka

Nu har vi kommit ner till Norrlandskusten Sundsvall. Vi körde in till Lögdö Bruk ett gammalt bruk med annor från 1680 talet. En trevlig plats att övernatta på. Vi var här för fyra år sedan när vi var på väg hem från Finland. Delar av Lögdö Bruk är kulturreservat i dag och pingstkyrkan i Sundsvall äger Herrgården. Här finns en liten fin kyrka som uppfördes 1717 och som använd sommartid till vigslar och dop. www.logdobruk.se

Idag var vi också på marknad i Vilhelmina strövade runt ett antal timmar i byn. Var ett nyöppnat konditori så vi passade på att ta förmiddagskaffe där. Gick vidare till gamla kyrkstaden där är en del hantverks affärerna fins vi köpte en trasmatta till köket hemma. De är billiga på hantverket här. Tänk att vi idag också körde vilse uppmärksammade inte vägskyltar utan fick snirkla oss ned till Timrå. Men man kan inte säga att man åker vilse man får se så mycket mera i stället.

Idag har vi inte kör långt körde av E10 till väg 829 och kustkulturveien 825. Smal och krokig till att börja med. Stannade och tittade utefter vägen det är fantastisk fina vyer man passerar. Vi bestämde att köra upp till Harstad som ligger alldeles vid kusten. Gick en runda i stan besökte turistinformationen frågade var man kunde parkera. Det är gratis för utländskt skyltade bilar att parkera på kommunens platser. Vi bestämde att ta in på Harstads camping i kväll det är lugnare att stå där än inne i stan en fredagskväll. Har haft strålande solsken i kväll satt ute och åt och nu klockan 22 så är det strålande solen. Det är kallt i luften men solen värmer. Det blev grillat och det som hör till.