Alla inlägg under juli 2009

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 8 juli 2009 10:14

2009-07-08Idag regn så det var skönast att ligga kvar i sängen. Det blir så lugnt på campingen en sådan här dag. Var tänkt att cykla in till köpcentrumet här invid området. På Finska stavas centrum ( keskusta ). Vår position är på Rauhalahti camping ( N62º 51' 48'' E27º 38' 32'' ) ofta ges detta i decimalform på kartor så att man får ställa om GPS instälningar ( N62,86338º E27,64223º ). Avslutade dagen med campinggrannar kaffe och vin på kvällen. Prat om om hemresan åt vilket håll vi ska köra. Väntar besked om färje priser och förbindelser. Vädret har bättrat sig till och med så kom solen fram på eftermiddagen men kvällen var rätt kall. Vi måste in till Koupio en gång till mycket mer att se på får bli en cykeltur i morgon.

NCT

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 juli 2009 10:13

2009-07-07Gick upp 07:30 åt grötfrukost ja det blev fil också för mjölken var slut. Det var bastu på morgonen men jag hoppade det känns bättre att basta på kvällen.Vi cyklade in till Koupio centrum bra väder men det kom en åskskur när vi kommit hem. Det är ingen sommarvärme. Gick runt på torget och tittade på torghandeln mycket hantverk som säljs där. Vi köpte lax för att ha till middag fick även komplettera med kryddor. Birgitta fick nya örhängen. Måste säja att standaren på bostäder här i Finland är hög. Det har byggts mycket nya flerfamiljshus här i Koupio. Hörde efter om färjebiljetter för fortsatt resa av Nordic Ferry Center OY. Kaffe efter maten tillsammans med Terje & Jorunn. Långbord på mellangatan. Mest pratades finska, dåligt med översättning. Bära vattenleken, Nisse, Terje och Kerstin var med och bar vatten deras lag kom 2:a. Kallt och blåst. Gav upp vid 21-tiden.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 6 juli 2009 10:12

2009-07-06Invigning av Nordiska träffen 2009. Marsch runt campingen utan orkester. Invigningstal vid sommarteatern. Uppvisning av en räddningshund. Vi gjorde oss hemmastadda på campingen. Satt hos Torwald och Maj-Britt på kvällen tillsammans med K&G och Kalle & Rose.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 5 juli 2009 10:12

2009-07-05Körde mot Koupio tillsammans me K&G och K&R. Kom till Koupio 14:30 och körde rakt in på området och vårat kvarter B. Torwald och Maj-Britt var redan där. Maj-Britt bjöd på kaffe och kakor som brukligt när vi kom.Satte upp markis och vindskydd och la ut mattan. Långbord kl 19:30. Gick runt campen med K&G och J&T.Var en stund i B-tältet gick in till oss vid 24-tiden.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 4 juli 2009 10:11

2009-07-04Gick upp 09:15 åt grötfrukost. Slöade hela dagen blev bjudna på mat av värdfolket. Jorunn och Terje kom dit. Nisse, G, K, J bastade på kvällen tillsammans med finnarna.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 3 juli 2009 10:10

2009-07-03Gick upp kl 06:30 körde bort till färjekön som öppnade för påkörning 07:30. Fick frukost på båten och senare Middag och kaffe. Landade i Nådendal ca kl 18:30 lokal tid. Körde tillsammans med K&G, K&I och K&R till fam V utanför Tammerfors. Vi var 7 husbilar och 3 husvagnar som övernattade där.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 2 juli 2009 10:09

2009-07-02Vaknade kl 07:30. Göran skulle till tandläkaren kl 10:00 för han hade tappat en krona igår.Vi körde till badplatsen i Norrtälje och åt frukost. Därefter ringde vi till Britt & Åke som bor på vägen ner till badet och frågade om dom var hemma så vi kunde komma och fika. Det var dom! När vi fikat såg vi att Kerstin & Göran kom förbi så vi körde ner till badet igen. Där satt vi hela dagen. Sent på em. körde vi till Flygfyren och köpte bl a korv och jordgubbar sedan tankade vi och fylde på kylarglykol och olja och körde till Kapellskär. Var in till CC campingen och tömde toan. Vid färjan träffade vi ett par från Örebro som vi träffat tidigare i bl a Finland. Gick en promenad och träffade Kalle och Rosie, Inge och Karin.Flyttade bilarna till bortre änden av terminalen. Var och tittade på minnesmärket efter Estonia det var ett kors som vi inte sett om inte Karin visat oss som varit där tidigare.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 1 juli 2009 10:08

2009-07-01

Startade från parkeringen 9:55 och körde hela vägen till Väla i ett svep. Ida skulle växla pengar och köpa ett par svarta linnebyxor. Vi köpte också Seckurity Money Belt alla tre. Vidare norrut strax före 11. Nästa stopp var vid Statoilmacken på E6 stax efter Hallandsås. Vi hade glömt potatis till lunchen och tänkte köpa burkpotatis eller nåt men det fanns inget.Landade vid Landvetter på em och åt lunch, Inkokt röding, risoni och Thousand Island dressing. Det smakade väldigt gott. Efter att ha vinkat av Ida fortsatte vi vår färd. Nisse ifrågasatte damen i GPS-en så vi körde lite sightseeing runt Landvetter. Efter ett tag kom vi på rätt spår igen och fortsatte norrut.Efter Mariefred stannade vi på Sickla rastplats när vi skulle köra därifrån hörde vi sirener som helt plötsligt slutade men tänkte inte vidare på det. Började köra norrut och vi mötte fler ambulanser, brandbilar och polis och sa att nu har det hänt en olycka. Senare fick vi höra på radion att en personbil kört in under en lastbil som stod parkerad på infarten till Sickla rastplats och att föraren omkommit omedelbart. Alltså på samma rastplats som vi stod fast i andra änden. Otäckt! Göran ringde strax efter och sa att dom var i Norrrtälje och att vi skulle vara där 23:06 enl. hans GPS. Vi hade inte tänkt köra hela vägen samma dag men så blev det kl 23:18 körde vi in på p-platsen där Kerstin & Göran stod.