Alla inlägg under juli 2009

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 22 juli 2009 13:06

Ja, så var det dax att köra vidare. Körde ut ur Riga och mot Ventspils. Vägen var av skiftande slag, väldigt hoppig, lappad och lagad, mycket trafik. Många som satt utefter vägen och sålde svamp och blåbär mm. Vi köpte en liter jordgubbar som vi fick i en plastpåse. Vi köpte också bullar i en affär dom såg ut som Pågens kanelbullar men när vi skulle fika så upptäckte vi att det var små piroger. Snopet men gott ändå.

Stannade till i en liten by där de hade en marknad och någon form av inlämning av svamp och bär. Många hade plockat hinkvis som de skulle sälja. Så det måste finnas gott om bär i skogarna.

Det var storkar utefter vägen. Fantastiska bon som de har byggt på stolpar.

Ventspils visade sig från den bästa sidan sol. Gatorna var belagda med betongsten och staden såg trevlig ut redan vid första anblicken.

Vi sökte rätt på camping ”Piejuras kemping” direkt. Parkerade upp plockade ut cyklarna och for ned på stan. Vi möttes av en massa kor i form av statyer och besökte hantverkshuset. Staden och dess parker är utsmyckade med mycket konst och blomsterskulpturer. 2002 anordnades det ett konst och sponsorprojekt ”Cow parade 2002” med ledande lettiska kontsnärer och utlänska gäster. Strandpromenaden var fantastiskt vacker att samtidigt se anländande båtar och arbetet i hamnen. På kvällen tog vi det lugnt med litet gott på grillen och något till det. Kvällspromenad genom ankarparken och ned till stranden.

Vi har trivts dessa veckor vi har varit i Estland och Lettland. Det var så mycket prat om hur farlig det är att köra i dessa länder. Vi kan inte hålla med om det för trafikanter och människor vi mött under den här resan har varit fantastiskt trevliga och hjälpsamma. Under den här resan har vi besökt fyra campingar i Estland och Lettland och resten har vi fricampat. Det är stadscampingarna i Tallin, Pärnu, Riga och Ventspils som har fått våra besök. Dessa har legat på lagom avstånd från centrum så vi har kunnat cykla till stan.

Det har varit mycket poliser både i stan och på landsvägen och det skräp som vi sett slängt ute på stan eller i naturen kan vi räkna på ena handens fingrar. Vi har bara sett en olycka, tack och lov, och det var i Finland där dom krockat i en gatukorsning.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 21 juli 2009 09:10

Efter de vanliga morgonbestyren så gick vi in till Riga centrum. Regnet vräkte ner på oss men är man turist så är det bara att ge sig i väg. När vi väl kom in till stan var vi dyblöta om benen men det torkade rätt snabbt när vi tog en runda i en galleria på 5 vån. Började sedan utforska gamla staden och hitta turist-informationen, vi saknade en bra karta över Riga. Såg att det snart gick en sightseeingtur så vi hoppade på den www.riga-sightseeing.lv Man kommer längre från centrum på det viset och slipper läsa in all info. om staden. Nästa rundtur blev kanalbåten www.kmk.lv den trippen tog också en timme. Lite shopping och något att äta blev det också. Och det obligatoriska att försöka finna ett litet pins med något som påminner om att vi har varit här. Det blev många steg i dag cyklarna fick stanna hemma. Var hemma kl fem, åt litet och tog cyklarna och såg oss omkring i omgivningen och handlade litet gott till kvällen. Förberedde för avfärd i morgon förmiddagen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 20 juli 2009 16:57

Wifi i Letland är inte gratis 3 Lv en Lv är 16.46 Nu är vi i Riga och tagit in på Camping inte långt från gamla staden.

Vi vaknade kl 07 av att regnet smattrade på taket men kvalmigt som bara den. Gick in och duschade det var så kvalmigt att det gick inte att torka sej torr. Fyllde vatten och tömde toan sen for vi vidare. Pärnu verkar vara en SPA och shoppingstad, hittade inget intressant att titta på men det får vi väl veta när vi kommer hem. Körde vidare till Lettland passerade gränsen, ingen kontroll. Vägen var rätt ogämn efter gränsen men märmare Riga var ny väg. GPS,n hade det jobbigt att uppdatera. Jag missade uppdatering på min TomTom med Öststaterna, fick låna Görans Garmin den har i alla fall de större städerna här i Baltikum inlagda, bra hjälp. Kom fram till Riga tänkte mig Riga City camping men det blev KIPSALAS KEMPINGS p.g.a att man ignorerar GPS,n.och svänger vänster istället för höger. Denna camping är toppen förutom att Wi-Fi inte har stark anslutning. ( Koordinater N56º 57' 6,7'' E24º 5' 6,2'' ).

Så var det där med att man behöver valuta det hittade vi en uttagsautomat på Islande Hotel mitt över gatan. Mycket prat i kväll för nu ska vi dela på oss T&MB ska ta färjan från Klaipeda på onsdag och vi från Ventspils på torsdag 23/7. Vi har haft ett strålande väder i dag kunnat sitta ute till långt fram på kvällen. Cyklade till ett stort köpcenter innan maten och provianterade. Birgitta och jag kommer att ha en heldag i Riga ska bli mycket trevligt. Så det blir två nätter i Riga.

Nu är vi i Pärnu tagit in på camping.

Det var mycket ungdommar på restaurangen som låg vid ställplatsen och var gång dom var ute och rökte (antar vi) så var det ett fasligt liv, dom höll ut till kl 03. sedan kom det bilar och hämtade dom eller om det vara samma som körde fram och tillbaka. Någon eller några åkte en högljud båt också. Klockan 05 kom fiskmåsarna och skränade. Vi gick upp tidigt och tankade vatten och tömde toan sen körde vi till nästa ö som heter Muhu där vi var ner till en gammal Estnisk by med fina hus som hade halmtak.

Det hade antagligen varit någon festival på ön för set var många MC på vägen. Polisen stoppade alla och jagade dom med blåljus.

Färjan över till fastlandet tog ca 1 timma och vi kom lagom till avgång. På vägen över mötte vi Regula som gick mellan Hbg – Helsingör tidigare.

Vidare till Pärnu där vi tog in på en camping, Konse. Ställplats i Resemobil. Mycket trevlig och mycket folk mestadels finnar? Orkade inte göra något idag solen blagade och åskan hände i luften. Vid 19-tiden kom regnet som en befriare.

En svensk man kom förbi och pratade och efter en stund sa han att han tappat bort sin bil, fru, hund och en kompis. Han hade ingen telefon eller pengar på sej. Han skulle bara gå på toa och när han kom ut var dom borta. Han kom inte heller ihåg fruns telefonnr men han verkade väldigt chockad och hade inte långt till tårarna. Vi letade rätt på fruns tel nr på Hitta.se och han ringde henne. Det visade sej att hon kört in på campingen men på andra sidan. Han blev mycket lättad. Efter ett tag kom han tillbaka med hunden och en flaska vin och tackade för hjälpen, han var rädd att frun blivit kidnappad......?! Han hade också bra information om vägarna söderut eftersom dom kört genom Polen och norrut.

Nisse cyklade senare bort till en serviceaffär och köpte lite god ost som vi åtnjöt på kvällen.

Wifi finner man på otroligt många plater och det är fritt är använda. Estland ligger i toppen på att använda mobilbelefon och internet. Det är Skyapes hemland där det skapades.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 18 juli 2009 11:37

Idag vaknade vi och såg att det även idag skulle bli en fin dag. Det var 11 grader på morgonen. Dax för grötfrukost och kokt ägg kan det bli bättre en lördag morgon. ;)

Idag körde vi till Kuressaare. Stannade till och tittade på en meteroidkrater och köpte en virkad ängel i en hantverksbod.

Parkerade upp invid borgen i Kuressaare. Där var två ryssar som ville prata, dom var något dragna men trevliga. Var så intresserade av husbilen och att vi kom från Sverige. Thorwald trodde att de var förbannade för de var så högljudda. Inte törs vi lämna bilarna här sa han, jag sa att vi behöver inte vara oroliga för dem. De distraherade mig så mycket att jag glömde att låsa garaget på husbilen, skulle öppna det när vi kom tillbaka men då låste jag.

Birgitta och jag cyklade in till stan, här fanns mycket stickat. Birgitta hade pratat om att köpa tröjor så vi köpte varsin.

Handlade mat och körde vidare till Orissaare. Hittade en ställplats i Resemobil borderatlas. En liten hamn innan man kör över bron till Muhu där färjeläget till fastlandet är beläget. Det blir femte färjan vi kommer att åka med.

Men nu en skön kväll i solen och grilla en stor biff med goda tillbehör. Det blir rött i kväll också det är ju lördag så det måste bli något extra. Det är det ju varje kväll. Nå´t extra alltså.

Tar oss vidare ner till Pärnu i morgon.

Idag vaknar vi och ser att det även idag blir en fin dag. Det var 11 grader på morgonen. Nu dax för grötfrukost och kokt ägg kan det bli bättre en lördag morgon. Idag ska vi köra till Kuressaare.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 17 juli 2009 10:56

Vaknade till ett strålande väder här på Dagö. Det blev sent i går lång väntan på färjan. När vi kom i land så skulle vi hitta en plats att stå på. Efter en mil stannade vi på en parkeringsplats. Nu på morgonen blev parkeringen full av bilar, mest Lada Vaz, och många äldre människor. Såg ut som om de skulle stänga in oss! Men så kom förklaringen en skåpbil med en massa höns och fram kom säckar och kartonger och i dessa lastades höns. Även i kofferten på en Vaz lastades höns, löst med bara en filt över. Var in till Kärdla ett litet samhälle på ön. Passade på att handla grönsaker på torget och så tog vi en fika vid bilen. Så vidare på Dagö mest skog ön är inte så stor. Stannade lite och såg oss omkring. Mycket vägarbeten som pågår överallt. Så nu vidare till Ösel ( Saaremaa ) via Sõru till Triigi. Får vänta 6 timmar vid färjan. Jiipppiii!! Väl över på andra sidan stannade vi på en rastplats som ligger vid havet och inbäddad i skogen. En skön kväll med grillat och vin och prat om allt. Det var många som bara kom för att bada men även några som skulle övernatta i tält här. Jag vill inte rekommender denna plats till större bilar en vår! ( Koordinater N58º 35' 51,7'' E22º 41' 44,5'' )

Ja nu är vi på väg över till Dagö. Står och väntar vid färjan det är så mycket bilar som ska över så att väntan blir fyra timmar. Biljett 280 EEK med färja från Rohuküla 9 km från Haapsalu.

Vi lämnade Tallin och körde mot Paldiski den fd ökända Sovjetiska ubåtsbasen. Det var mera som en spökstad med slitna hus det bor fortfarande folk där, mest ryssar. Det finns inget direkt centrum utan husen ligger utspridda. Filmen Lilja forever, ska delvis vara inspelad där. Vidare på nybyggd väg men det varade inte så länge kom ut på en väg där jag trodde att vi skulle bli sittande i sanden. Vägarbete men vad dåligt...... Kom till Haapsalu där vi körde ned till järnvägsstationen. Där är en perrong med tak över på 216 m byggd till Nikolaus II  för hans sällskap inte skulle bli våta om det regnade när han kom till Haapsalu på sommarvistelse. Cyklade runt i samhället och tittade på bebyggelsen, mycket gamla hus. Nere vid stranden hade Tjajkovskijs en bänk för att på kvällen kunna sitta och titta på havet och solnedgången när han var på besök. Även Ilon Wiklands hus fick ett besök.